Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

prof. dr hab. Magdalena Siwiec

  adiunkt w Katedrze Komparatystyki Literackiej Wydziału Polonistyki UJ. Studiowała na UJ (doktorat) oraz na uniwersytecie Stendhala w Grenoble (DEA); laureatka stypendium Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, stypendium Rządu Francuskiego, stypendium im. A. Krzyżanowskiego. Pełniła funkcję sekretarza „Ruchu Literackiego”, w którego redakcji pozostaje. Kierowała Zaocznymi Studiami Komparatystycznymi oraz studiami dziennymi na kierunku polonistyka-komparatystyka na Wydziale Polonistyki UJ. Od 2018 pełni funkcję kierownika Katedry Komparatystyki Literackiej.
Główne zainteresowania naukowe: romantyzm a nowoczesność, zagadnienia podmiotowości romantycznej, dziewiętnastowieczne koncepcje poezji w ujęciu komparatystycznym, romantyzm polski a romantyzm europejski, polsko-francuskie związki literackie, przekształcenia mitów w kulturze, poetyka oniryczna. Szczególnie zajmuje ją twórczość Nervala, Słowackiego, Musseta, Norwida, Baudelaire’a, Mickiewicza, Hugo.
Oprócz licznych artykułów naukowych opublikowała sześć autorskich monografii; redagowała lub współtworzyła tomy zbiorowe zarówno te wydane w serii „Komparatystyka polska: tradycja i współczesność”, jak i poza nią;  jest współzałożycielką serii „Studia romantyczne”  w wydawnictwie Instytutu Badań Literackich PAN i redaktorką naukową kilku publikacji w serii „Klasyka mniej znana”, a także autorką prac popularnonaukowych.

WYKAZ WAŻNIEJSZYCH PUBLIKACJI

KSIĄŻKI AUTORSKIE

1.    Sytuacja Norwida - sytuacja Baudelaire'a. Paralele nowoczesności , wyd. Universitas, seria „Horyzonty nowoczesności”, Kraków 2021, s. 524.

2.    Romantyzm, czyli inter esse, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, seria: „Studia romantyczne”, Warszawa 2017, s. 343. Książka otrzymała nagrodę „Literatury na Świecie”
3.    
Romantyczne koncepcje poezji. Poeta i Muza – relacja w stanie kryzysu (Alfred de Musset i Juliusz Słowacki), Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, seria: „Komparatystyka polska: tradycja i współczesność”, Kraków 2012, s. 320.
4.    
Romantyzm i zatrzymany czas, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, seria: „Komparatystyka polska: tradycja i współczesność”, Kraków 2009, s. 274.
5.    
Orfeusz romantyków. Mit o Orfeuszu w twórczości Juliusza Słowackiego i Gérarda de Nerval w kontekście epoki, wyd. Universitas, Kraków 2002, s. 357.
6.  
 Sen w twórczości Juliusza Słowackiego i Gérarda de Nerval, wyd. Universitas,  Kraków 1998.

REDAKCJA NAUKOWA I WSPÓŁAUTORSTWO

1.    O Norwidzie komparatystycznie, pod red. Magdaleny Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019.
2.  
 Mojry: początek-trwanie-koniec, pod red. Marii Korytowskiej, Magdaleny Siwiec, Wydawnictwo Avalon, Kraków 2018.
3.    
Loci (non)communes. Prace ofiarowane Profesor Marii Korytowskiej, pod red. Olgi Płaszczewskiej i Magdaleny Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017, s. 447.
4.    
Strategie „ja” (po)romantycznego w poezji polskiej XIX–XXI wieku, cz. 2 Rozmowy, red. J. Brzozowski, K. Pietrych, wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź  2017, s. 160.

5.    Literatura a malarstwo – malarstwo a literatura. Panorama polskich koncepcji badawczych XX w., wybór i redakcja Grażyna Królikiewicz, Olga Płaszczewska, Iwona Puchalska, Magdalena Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, seria: „Komparatystyka polska: tradycja i współczesność”, Kraków 2009, s. 644.

6.    Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele, red. Maria Cieśla-Korytowska, Iwona Puchalska, Magdalena Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, seria: „Komparatystyka polska: tradycja i współczesność”, Kraków 2008, s. 624.
 https://wuj.pl/ksiazka/oblicza-narcyza#oprawa-miekka

WYBRANE ARTYKUŁY

Nerval et le romantisme polonais, „Revue Nerval” 2021 nr 5 (éditions Garnier), s. 191-208.
Bo jest w tym realizm? Norwid i Baudelaire o reprezentacji, „Ruch Literacki” 2021, nr 1, s. 5-24.

Znaki na czarnym płótnie, czyli o estetyce przemijającego piękna i o twórczej melancholii Baudelaire’a, „Wielogłos” 2021, nr 1, s. 25-46.

„Sytuacja” Norwida – „sytuacja” Baudelaire’a, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo” 2021 nr 11: Cezury , s. 141-160.

La légende de la princesse Wanda et ses réinterprétations au XIXe siècle. Interférences franco-polonaises, „Autour de Vallès” 2021: Métamorphoses du légendaire dans la littérature au XIXe siècle : inscriptions, transformations, réinventions

Legenda o królewnie Wandzie i jej romantyczne reinterpretacje. Interferencje polsko-francuskie, „Rocznik Komparatystyczny” 2021.

Norwid, Baudelaire i reguły sztuki, „Teksty Drugie” 2020, nr 5, s. 121-137.
Optymizm zachodzących słońc Victora Hugo, w: Charyty: wdzięk-radość-optymizm, red. M. Korytowska, M. Sokalska, Kraków 2020, s. 121-137.
Szekspir i „zwątpienie rzeczywistości”. Hamletyzm późnego romantyzmu, w: Romantyzm polski i romantyzmy europejskie: Romantyk jako czytelnik, red. K. Trybuś, W. Hamerski, Poznań 2020, s. 203-234.
Jeszcze o sporach z romantyzmem u progu nowoczesności (Norwid i Baudelaire), w: Romantyzm późnej nowoczesności. Początek-trwanie-koniec, „Świat Tekstów” 2020, s. 161-177.
„Czarna przędza” Baudelaire’a, w: „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2020, s. 211-230.
Norwidowskie prze-pisywanie Mickiewicza, w: Mickiewiczowskie konteksty, red. M. Korytowska , wyd. Avalon, Kraków 2019, s. 157-173.
Norwid-Baudelaire: profanacje, w: O Norwidzie komparatystycznie, pod red. Magdaleny Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 129-146.
Czarna przędza Norwida, w: Mojry: początek-trwanie-koniec, pod red. Marii Korytowskiej i Magdaleny Siwiec, Wydawnictwo Avalon, Kraków 2018, s. 241-257.
„Ja” Króla-Ducha – scalanie i rozpraszanie, „Ruch Literacki”  2018 nr 1, s. 19-32.
Baudelaire’owska aksjologia w kontekście norwidowskim. Zbliżenie przez etykę? w: „Ja” w przestrzeniach aksjologicznych. Z problematyki podmiotowości w literaturze XIX–XXI, red. L. Zwierzyński, M. Wiszniowska, P. Paszek, Katowice 2017, s. 15-45.
Romantyczne marzenie o Księdze, w: Loci (non)communes. Prace ofiarowane Profesor Marii Korytowskiej, pod red. Olgi Płaszczewskiej i Magdaleny Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017, s. 175-187.
Słowackiego podmiot somatyczny, w: Strategie „ja” (po)romantycznego w poezji polskiej XIX–XXI wieku, cz. 1 Studia i szkice, red. J. Brzozowski, K. Pietrych, wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź  2017, s. 87-102.
Literatura francuska w polskiej krytyce literackiej, w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764-1918. Terminy - pojęcia - zjawiska - przekroje, t. 1: A-M. Redakcja naukowa Józef  Bachórz, Grażyna Borkowska, Teresa Kostkiewiczowa, Magdalena Rudkowska i Mirosław Strzyżewski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, s. 711-733.
Lieu de memoire - lieu de folie. O “Królu zamczyska” Seweryna Goszczyńskiego, w: Mnemosyne. Pamięć jako źródło dzieła sztuki, red. M. Cieśla-Korytowska, J. Czernik, WUJ Kraków 2016, s. 221-235.
Romantyczne arcycykle orientalne: „Les Orientales” i „Sonety krymskie, w: Romantyzm środkowoeuropejski w kontekście postkolonialnym, cz. II, pod red. Michała Kuziaka i Bartłomieja  Maciejewskiego, Universitas, Kraków 2016, s. 115-130.
O Nervalowskich czarodziejkach. Opera w kręgu romantycznych fantazmatów, w: Opera w kulturze, red. M. Sokalska, Avalon, Kraków 2016, s. 27-42.
Marqués par le stigmate du romantisme.  Norwid et Baudelaire sous l’angle de la modernité, in : Norwid, notre contemporain, sous la direction de Maria Delaperièrre,, IES,
Paris 2015, s. 69-84.
Romantyczny kryzys mocnego podmiotu. Pęknięcia i pozory, „Ruch Literacki” 2015 nr 6, s. 559-570.
Ze stygmatem romantyzmu. O Norwidzie i Baudelairze z perspektywy nowoczesności, „Teksty Drugie” 2014 nr 4, s. 196-214.
Czas doskonały? O romantycznych przestawieniach wieczności, w: Olimp – ideał, doskonałość, absolut, red. M. Cieśla-Korytowska, I. Puchalska, WUJ, Kraków 2014, s. 69-84.
Wczesnoromantyczna powieść a poetyka powieści postmodernistycznej, w: Romantyzm w lustrze postmodernizmu (i odwrotnie), red. M. Kuziak, wyd. IBL, Warszawa 2014, s. 215-240.
Marionetki, maski i sny. Wokół romantycznej nicości, „Ruch Literacki” 2013 nr 6, s. 605-622.
O kobiecie-„podrzędnicy”. Pytania o feminizm Krasińskiego, „Czytanie literatury. Łódzkie studia literaturoznawcze” 2013 nr 2, s. 305-318.
„Magowie” romantyzmu. Mickiewicz-Hugo, „Przegląd Humanistyczny” 2012 nr 4, s. 45-56.
Herkules na rozstajach dróg, czyli „albo-albo”. Miejsce heroizmu w autokreacji Juliusza Słowackiego, w: Prace Herkulesa – człowiek wobec wyzwań, prób i przeciwności, red. M. Cieśla-Korytowska, O. Płaszczewska, WUJ, Kraków 2012, s. 205-223.
Oniryczne Apokalipsy w genewskich fragmentach Krasińskiego, w: Wokół Krasińskiego, red. M. Sokalska, WUJ, Kraków 2012, s. 45-69.
Czarowanie i roz-czarowanie: romantyzm Paula Bénichou, w: Siła komentarza. Romantyzmy literaturoznawców, pod red. J. Borowczyka, W. Hamerskiego, P. Śniedziewskiego, Poznań 2011, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. Wydział Filologiczno-Filozoficzny. Prace Komisji Filologicznej, t. 69, s. 155-166.
„Beniowski” graniczny – między ironią a mistyką, w: Poeta przez pryzma przepuszczony. Juliusz Słowacki w 200. rocznicę urodzin, pod red. E. Nowickiej i M. Piotrowskiej, Poznań 2011, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. Wydział Filologiczno-Filozoficzny. Prace Komisji Filologicznej, t. 68, s. 81-98.
Komparatystyka przełomu. Norwid i Baudelaire, w: Komparatystyka dzisiaj, t. 2, red. E. Kasperski, E. Szczęsna, Warszawa 2011, s. 213-231.
Zabawy (z) Muzą: ironiczna dekonstrukcja toposu w dygresjach Beniowskiego, w: Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, recepcja, pod red. M.Kalinowskiej i M. Leszczyńskiego, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2011, s. 99-116.
„Moment elegijny” Victora Hugo, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2011, nr 18 (38) „O Elegii”, s. 103-123.
O dwóch Mickiewiczowskich koncepcjach natchnienia, „Ruch Literacki” 2011 nr 2, s. 111-124.
Szkoła rozczarowania” w poematach dygresyjnych: Słowacki-Musset, „Wielogłos” 2010, nr 1-2, s. 97-118.
„Modernité romantique”. Francuskie style lektury romantyzmu a romantyzm polski, „Słupskie Prace Filologiczne. Seria: Filologia Polska” 2010, nr 8, zeszyt monograficzny Jak czytano i jak czytać polski romantyzm?, pod red. M. Kuziaka i S. Rzepczyńskiego, s. 293-301.
Pożegnanie z Muzą. Słowackiego redefinicja poezji, w: Ja-poeta. Juliusz Słowacki red. M. Korytowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 103-126.
Melancholia i bunt. O dwuznacznym stosunku romantyków do tradycji, w: Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości, red. M. Cieśla-Korytowska, M. Sokalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010, s. 265-295.
Ciało i duch w sporze o poezję. „Poeta i Natchnienie” Juliusza Słowackiego, „Pamiętnik Literacki” 2009, z. 3, s. 43-60.
„Kobiety, wiem to, pisać nie powinny; / A jednak piszę…” Romantyczna poetka i jej Muza, „Teksty Drugie” 2009, nr 3, s. 11-32.
Słowacki i nowoczesność, w: Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, wyd. Universitas, Kraków 2009, s. 109-164.