Mnemosyne. Pamięć jako źródło dzieła sztuki
Mnemosyne, bogini pamięci, wedle tradycji była matką Muz. Pamięć jako zjawisko (psychologiczne, kulturowe, historyczne) cieszy się zainteresowaniem od dawna; niniejsza konferencja nie ma za zadanie podjęcia kolejnych rozważań na temat istoty tego zjawiska. Jej przedmiotem ma być ukazanie wpływu pamięci na powstanie, kształt i wymowę dzieł literatury, sztuki i muzyki. Pamięć autora, pamięć innych, pamięć zbiorowości - pamięć o ludziach, przedmiotach, zdarzeniach, przeżyciach, ideach lub innych dziełach jako źródło twórczości interesować nas będzie przede wszystkim w odniesieniu do konkretnego dzieła lub dzieł, tak literackich, jak należących do innych dziedzin twórczości artystycznej.
Zakresy tematyczne referatów:
- Pamięć autora: autobiografia, wspomnienie, memuary;
- Pamięć cudza: sposoby wykorzystania pamięci innych w dziele;
- Pamięć jako źródło sposobu wyobrażania sobie przyszłości;
- Pamięć jako źródło idei, pouczeń, nakazów;
- Upamiętnienie (czegoś lub kogoś) jako cel dzieła;
- Pamięć jako temat lub element tematyczny dzieła;
- Związki kształtu artystycznego dzieła z pamięcią.
Konferencja będzie szóstą międzynarodową konferencją komparatystyczną z cyklu organizowanych przez naszą Katedrę, poświęconych istotnym problemom kultury europejskiej; hasłem wywoławczym każdej z nich była postać z mitologii greckiej – w przypadku ostatniej z nich był to Olimp. Kolejne tomy ukazywały się w serii Komparatystyka polska. Tradycja i współczesność (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego).
Osoba publikująca: Janusz Smulski