Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele

Termin: 17.10.2007 - 19.10.2007
Miejsce: Kraków, Wydział Polonistyki
Organizator: Katedry Komparatystyki Literackiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego

Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele

Konferencja naukowa Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele została zorganizowana przez Katedrę Komparatystyki Literackiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniach 17 – 19 października 2007. Przedmiotem zainteresowania zebranych podczas tej sesji badaczy – reprezentujących różne dziedziny nauki – stały się relacje autorów i ich dzieł. Autorzy poszczególnych wystąpień szukali w nich odpowiedzi na pytania o to, w jakim stopniu i w jaki sposób autor obecny jest w swoim dziele? Czy stanowi ono przedmiot kreacji, autokreacji, wyalienowany tekst, czy też może bezpośredni nosi bezpośredni ślad człowieka, który je stworzył, lub, przeciwnie, zakamuflowany jego obraz, wymagający rozszyfrowania. Jest wyznaniem, maską, czy parawanem, za którym chowa się twórca?Konferencja Oblicza Narcyza. Obecność autora w dziele miała na celu ukazanie – obok bezpośrednich artystycznych nawiązań do mitu Narcyza i związanych z nim motywów zwierciadła, echa – całej różnorodności i skomplikowanego charakteru możliwych sposobów ujawniania się, bądź ukrywania autora w dziełach dawnych i nowszych, przynależących do rozmaitych dziedzin sztuki. W poszczególnych referatach podjęto nie tylko próbę skatalogowania tych sposobów, lecz również ukazania przyczyn takiej czy innej obecności autora w dziele (lub jego zamierzonej nieobecności!), a także konsekwencji tego faktu dla wymowy dzieła, jego kształtu artystycznego.Tom studiów pokonferencyjnych Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele ukazał się w serii „Komparatystyka polska. Tradycja i współczesność" w 2008 roku. 

Plakat,  Program

Data opublikowania: 04.11.2011
Osoba publikująca: Janusz Smulski