Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr Jakub Czernik

Adiunkt w Katedrze Komparatystyki Literackiej Wydziału Polonistyki UJ. Studiował na UJ (komparatystyka, MISH, studia podyplomowe w Katedrze UNESCO do Badań nad Przekładem i Komunikacją Międzykulturową) i University College London (SSEES). W 2013 roku z wyróżnieniem obronił doktorat na Wydziale Polonistyki UJ. Laureat stypendium im. Stanisława Pyjasa (2008). Kieruje realizacją grantu „Wydanie krytyczne pism wybranych Thomasa Carlyle'a w języku polskim” (NPRH Universalia 2.2). W roku akademickim 2018/2019 Visiting Professor w University of Rochester.

Główne zainteresowania badawcze: historia idei, teoria literatury i współczesna teoria komparatystyki, literatura XVIII-XXI wieku, proza światowa XX i XXI wieku, filozofia polityczna i społeczna, przekładoznawstwo, literatura migracyjna i diasporyczna, pozanarodowy wymiar literatury.

Zajęcia prowadzone w roku akademickim 2018/2019 (semestr letni):

- Literatura porównawcza II stopnia: Literatura nomadyczna: podróż - przekład - migracja - światowość

- Literatura oświecenia i romantyzmu (ćwiczenia)

- Historia literatury polskiej 1918-1945 (ćwiczenia)

Dyżur w semestrze letnim 2018/2019: piątek, godz. 13.15, p. 36

Kontakt: jakub.czernik@uj.edu.pl

 

Wykaz publikacji

Monografia

 

Redakcja tomów

 

Wybrane artykuły

Tłumaczenia

Monografie

 

Artykuły

 

Raporty dotyczące edukacji

(dostępne na stronie: http://eurydice.org.pl/publikacje/)

  • Kluczowe dane o edukacji w Europie 2012, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2013
  • Edukacja obywatelska w Europie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2013
  • Nauczanie matematyki w Europie: ogólne wyzwania i strategie krajowe, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2012
  • Nauczanie przedmiotów ścisłych i przyrodniczych w Europie: polityka, praktyka i badania naukowe, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2012
  • Nauczanie przedsiębiorczości w szkołach w Europie: strategie, programy i efekty kształcenia, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2012
  • Nauka czytania w Europie: kontekst, polityka i praktyka, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011
  • Kluczowe dane o kształceniu i innowacjach z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkołach w Europie 2011, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011
  • Dorośli w systemie edukacji formalnej: polityka i praktyka w Europie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011
  • Drugoroczność w kształceniu obowiązkowym w Europie: regulacje prawne i statystyki, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011
  • Szkolnictwo wyższe w Europie 2010: wpływ Procesu Bolońskiego. Seria Focus, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011
  • Różnice w wynikach nauczania a płeć uczniów: Obecna sytuacja i działania podejmowane w Europie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2011
  • Edukacja artystyczna i kulturalna w szkołach w Europie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010
  • Kluczowe dane o edukacji w Europie 2009, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010
  • Poradnictwo zawodowe w szkołach w Europie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010
  • Szkolnictwo wyższe w Europie 2009: postęp w realizacji założeń Procesu Bolońskiego, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2010
  • Integracja dzieci-imigrantów w szkołach w Europie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2009

 

Inne tłumaczenia:

  • Tim Butcher, Rzeka krwi. Podróż do pękniętego serca Afryki, Wydawnictwo Carta Blanca, Warszawa 2009